Thursday, December 18, 2014

Kenapa Besi Berkarat - Kehidupan

Kehidupan yang komplek ini terhubung daripada binaan elektron yang berada di sekeliling kita di samping pelbagai jenis gas yang wujud bagi menyeimbangkan peraturan alam ini. Mengambil contoh, besi di mana kompenan penghasilannya yang juga komplek boleh menghasilkan kualiti objek yang kukuh dan cantik kerana kekuatan besi yang dihasilkan. Besi sebagai objek yang keras dan berat dijadikan bahan2 binaan yang utuh seperti tiang bangunan, jalan raya dan juga kenderaan. 

Namun, disebalik semua ini, tahu tak anda besi juga bukan lah kuat selamanya jika tidak dijaga dengan baik, sebab itulah ada istilah besi buruk, besi yang tidak ada kualitinya lagi, yang dibuang di merata. Kenapa? kerana besi karat dan mudah patah. Lihatlah apa saja bahan daripada besi yang terdedah kepada udara dan air akan mudah hitam berkarat dan mungkin rapuh dan patah. Ingat lagi dulu pagar sekolah sampai patah habis kerana tidak dijaga tidak di cat(sebagai pelindung). Begitu juga dengan tiang gol, kena bola sahaja pun boleh patah. Mesti sekolah anda juga pernah alami hal begini. Begitu juga di mana2 pasti ada peristiwa besi patah kerana karat. 

Menurut ilmu sains, karat atau kakisan yang berlaku pada besi merupakan proses elektrokimia, iaitu proses ( perubahan / reaksi kimia ) yang melibatkan adanya aliran elektrik. Bahagian tertentu dari besi berlaku sebagai kutub negetif ( elektrod negatif , anod ), sementara bahagian yang lain kutub positif ( elektrod positif, katod ). Elektron mengalir dari anod ke katod, sehingga terjadilah peristiwa kakisan. Karat atau Kakisan terjadi kerana adanya gas oksigen dan air. Kerana itu, besi yang disimpan dalam udara yang kering akan lebih awet jika dibandingkan di tempat yang lembap ataupun di dalam air. 

Relasinya dengan kehidupan? Manusia sebagai amnya adalah hasil daripada kompenen2 komplek yang kita tidak boleh lihat ke dalam, komposisi sel-tisu-orgran-sistem sangat kompleks. Jadi badan juga boleh 'berkarat' seperti besi jiga tidak dijaga. Apakah faktornya? antaranya kualiti Makanan, Air, Udara dan Tekanan hidup, atau ringkasnya MAUT. Jadi ada tak cara mengekalkan kualiti badan supaya tidak berkarat.

Pengalaman saya, makanan dan minuman seharian tidak banyak membantu jika kita tidak amalkan diet seimbang, Tetapi juga tidak banyak membantu kerana makanan 'segar' juga hari ini tidaklah sesegar mana kerana penggunaan bahan kimia untuk tujuan-tujuan awet dan pencegahan lain-lain. Nak tak nak, mesti ambil makanan atau minuman sampingan/tambahan. Jadi banyak jenis yang anda boleh dapatkan di luar, seperti saya mengambil Spring Life (Silica Stem Cells) untuk menamnah baik kualiti minuman yang masuk ke dalam badan. Gambar di bawah ini membuktikan ia mampu mengekalkan 'keremajaan' badan kita sepeti mana besi/paku di dalam air tersebut. Kita tidak mampu melihat apa yang berlaku di dalam badan kita, tetapi kita mampu menjaganya daripada luaran, apa yang kita bawa masuk kepadanya.


Kesihatan amat mahal, tidak ternilai... Jagalah sebelum terlambat. Sesungguhnya mencegah lebih baik daripada merawat.
In shaa Allah. Semoga anda semua sihat seadanya dan menyihatkan orang lain.

No comments:

Post a Comment